Wybierz kontynent

TLP: Unia Europejska szykuje cios w polskich przewoźników. „To może być koniec obecności Polskich firm w UE”

Związek Pracodawców Transport i Logistyka Polska (TLP) alarmuje: Bruksela finalizuje przepisy, które uderzą w podstawy działalności polskich firm transportowych. Jednocześnie apeluje do rządu, wciąż kierującego pracami Rady UE, o szybką interwencję w tej sprawie.

Fot. PAP

W kwietniu br. Rada Unii Europejskiej przyjęła mandat negocjacyjny do rozmów z Parlamentem Europejskim w sprawie zmiany rozporządzeń o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego. Kluczowe zmiany mają dotyczyć m.in. nowej definicji „siedziby przedsiębiorstwa” oraz obowiązku zgłaszania delegowania pracowników.

„Można odnieść wrażenie, że sprawa ta została ukryta przed opinią publiczną i zainteresowanymi środowiskami, aby nikt nie zdołał przeszkodzić w szybkim przyjęciu nowych przepisów” - mówi Maciej Wroński, prezes TLP.

Zdaniem TLP, nowe przepisy mogą oznaczać dla polskich przewoźników biurokratyczny chaos, konieczność rejestracji pracowników w zagranicznych systemach ubezpieczeń społecznych - zależnie od miejsca wykonanych usług i, co za tym idzie, znaczne zwiększenie kosztów. Branża ostrzega, że może to sparaliżować pracę firm i zmniejszyć udział polskich przewoźników w rynku o 40 proc.

„Polski kierowca, wykonując przewóz z Włoch do Francji, będzie jednocześnie podlegał kilku porządkom prawnym - to absurd, który całkowicie destabilizuje funkcjonowanie przedsiębiorstwa” - tłumaczy prezes TLP.

„Nowelizacja unijnych rozporządzeń zagraża nie tylko transportowi drogowemu, ale też innym branżom wykonującym usługi na unijnym rynku wewnętrznym” - komentuje Robert Lisicki, ekspert ds. prawa pracy Konfederacji Lewiatan.

TLP apeluje do premiera Donalda Tuska o natychmiastowe działania. W liście do szefa rządu ostrzega: jeśli Polska nie powstrzyma tych przepisów, polska prezydencja w Radzie UE przejdzie do historii jako porażka obecnej administracji.

Straty mogą być ogromne: Związek szacuje, że wpływy do ZUS spadną nawet o kilka miliardów złotych rocznie. Co więcej, pracownicy będą musieli latami walczyć o swoje świadczenia w zagranicznych instytucjach.

„Kierowca, który przez lata będzie zmieniał systemy ubezpieczeń, na emeryturze będzie musiał dosłownie wyszarpywać swoje pieniądze z kilku państw. To absurd, który zniechęcać będzie do podejmowania pracy w transporcie” - podkreśla Wroński.

Przejdź do pisma TLP: https://tlp.org.pl/wp-content/uploads/2025/05/pismo-do-premiera-donalda-tuska.pdf

Więcej informacji: https://tlp.org.pl/unia-europejska-na-ostatniej-prostej-do-ostatecznego-dobicia-polskich-przewoznikow/

KONTAKT:

Związek Pracodawców „Transport i Logistyka Polska”

strona: www.tlp.org.pl

Beata Gorczyca

dyrektor ds. komunikacji

e-mail: beata.gorczyca@tlp.org.pl

tel. +48 697 400 499

Źródło informacji: Związek Pracodawców „Transport i Logistyka Polska”

 

O Autorze

PAP Redaktor

© PowiemPolsce.pl

Miejsca Polaków na świecie

Miejsca Polaków na świecie

Zapisz się do newslettera

Jesteś tutaj